Tuesday, September 25, 2018

Jah just selline maratonieelne treeningaeg oli!!!!






Alles see oli kui  suures tuisus ja krudisevas lumes tegin oma selle aasta esimesed jooksutrennid eesmärgiga joosta septembris oma elu esimene maraton. Külmast õhetavatele põskedele järgnes leemendav otsaesine ja kleepuvad spordiriided kuumadel suvepäevadel. Ja siis korraga, väga äkki -  tuli september -  rutuga jõudsin veel kolm väga lühikest jooksuringi teha ja juba pidi mõtlema, mis selga, mis kõhtu ja mis kell ja kuidas starti.
Appi ma ei ole valmis! Mul on veel aega vaja!!! Aga tegelikult see aasta ma olin valmis. Ma olin tööd teinud ja eesmärgi poole liikunud ning  rajal olles ei kahelnud ma kordagi endas, isegi kui oli valus, isegi kui tempo langes.
Maratoniks treenimine õpetas mulle, et kui sa arvad, et sa ei jõua, siis tegelikult jõuad. Et ebaõnnestunud treening on ka hea treening. Et vahel jooksed sa nii nagu sa kunagi varem pole jooksnud - kiiresti ning tehniliselt hästi aga vahel mõtled pärast 2 km-t, et see ongi su lõpp. Et tõusule järgneb langus ja langusele järgneb tõus.
Soovitan kindlasti maratonitreeningutel küsida nõu rohkem teadlikkelt ja käia vahel ühistreeningutel. Ilma treener Taivota Jooksupartnerist ei oleks ma arvatavasti see aasta maratonini jõudnud. Eelmine aasta näitas, et mul polnud piisavalt endal teadmisi, kuidas oleks kõige õigem treenida, milliseid harjutusi teha, millal puhata. Tänu treenerile arenesin jooksjana päris palju, parandasin oma jooksutehnikat ja suurendasin kilometraaži hulka.
Treenides sain teada, et kui sa jätad treeningu ära, siis sa ei saa seda kunagi järgi teha, sa kahetsed seda mitu päeva. Su varbad muutuvad koledaks, sest nad on kogu aeg tossudes, kus nad higistavad, villistuvad ja elavad mingit oma elu. Sa uurid pidevalt kui palju su pulsivöö ja spordirinnahoidja hõõrunud on ning spordikell on pidevas laadimises. Naabrinaine vaatab kummastusega kui jälle su trenniriided kõlguvad õues pesunööril ja kohalikud põõsad ei ole tuttavad ainult kohalikele koertele, vaid ka sulle. Sa võid pikalt rääkida sokkidest ning tead nüüd, et joosta võib 100-l erineval moel.
Sa mõtled pidevalt, millisel rajal oleks mõistlik järgmine jooksuring teha ning Eesti terviserajad on su suurim fänn Instagrammis. Õhtuti nuputad,  kuidas võimalikult palju kaasata oma pere, sest nendega koos on kõik parem.
Sest alati pole kõik hea -  sa puutud kokku inimestega, kes tekitavad tunde justkui sa oleksid ebanormaalne oma hobiga. Sa puutud kokku inimestega, kes tekitavad sinus häbi oma keha pärast. Sa puutud kokku inimestega, kes proovivad su edusamme madaldada. Oli mul ka päevi, kus hakkasin endas kahtlema. Me kuulame väga hoolega, mis meile räägitakse. Me kuulame väga hoolega, mis me ise endale räägime. Õnneks ma suutsin endale piisavalt tihti öelda, et tuleb fookust hoida ja keskenduda võrdlemisele ainult iseendaga ja olla uhke minu saavutuste üle – olgu selleks siis kas või kõige aeglasem kilomeeter teiste arvates.
Soovitan leida toetust perelt või sõpradelt. Minul on väga vedanud toetava perega -  tänu nendele said päris paljud trennid tehtud kui ma olin väga väsinud, negatiivne ja vahel ka laisk. Nad tassisid mu veepudelit, jälgisid aega kui vaja või lugesid meetreid, tegid mu blogi ja Insta pilte või rohkem isegi unustasid neid teha ja kui vaja kurjustasid, kui vaja, lükkasid takka, innustasid, jooksid kaasa ning kiitsid kui oli põhjust.
Kogu perega osalesime see hooaeg jälle ka Pargijooksudel. Pargijooksudel osaleja ei pea olema suur jooksuhunt. Rajad on küll erineva raskusastme ja maastikuga hooaja jooksul, aga kõik on vaid 4-5 km pikad ning tehtavad. Kes ei taha joosta, saab ka orienteeruda. Aga selles mõttes ideaalne võimalus üks kord nädalas teha mõnus trenn sattudes terviseradadele ja parkidesse, kuhu muidu sa ei läheks kolmapäeva õhtul jooksma. See rikastab sinu treeninguid või on hea võimalus alustada nendega. Suvised kolmapäeva õhtud olid mu lemmikud ja tunnen neist juba praegu väga puudust.
Lisaks maratonitreeningutele juhtus nii et osalesin see suvi ka Eesti Ekstreemjooksu 4 etapil -  Tehvandi Mäejooksul (rullirada lõpus ronimine suusahüppetorni), Saku Ekstreemjooks (maastikujooks tehis- ja looduslike takistustega), Tartu Ekstreemjooks (takistusrada Raadi lennuväljal) ja Viljandi Ekstreemjooks (lossimägedest aina üles). See ei olnud mul planeeritud, aga Xdreamil osalemine jäi see aasta ära ja kuskil minu sees on nälg katsumuste ja väljakutsete järgi ning loodus tühja kohta ei salli. Need jooksud olid rasked nii mentaalse kui ka maastiku ning takistuste poole pealt. Rajameister oli igakord ikka vaeva näinud. Aga need jooksud olid ka nii põnevad, ma sain tunda end tõelise seiklejana, kasvatada endas vastupidavust, sitkust, osavust, kavalust, strateegilist mõtlemist. Kahjuks minu maratonitreeningud muidugi väga ei toetanud seda laadi jooksu -  see aasta lõpetasin nad kõik ikkagi puhtalt tahtejõuga. Kui ma järgmine aasta peaksin sarjas osalema, siis kindlasti peaks treeningutele lisama juurde jõusaali ning spetsiifilisemaid jooksutrenne -  rohkem mäkkejooksu, ronimist, raskemaid maastikke.
Kui tavaliselt mul viimastel aastatel on kokku tulnud umbes 260 jooksukilomeetrit aastas, siis praeguse seisuga olen juba jooksnud võistlused ja treeningud kokku 918 km. Ja tunne on, et see number võiks isegi suurem olla, see on võimalik päevaplaani mahutada samamoodi kui töö, pere ja muud tegemised.
Kui nädal pärast maratoni möödus jooksu vabalt, puhkasin, käisin korra ujumas, jalutamas ja sain külmetuse, siis kindlasti plaan on järgmiseks hooajaks eesmärgid paika panna, tegevus – ja ajakava luua ja püüda vormi hoida paremini kui mul see eelmine aasta õnnestus.




Jooksmine jätkub!
 










https://www.instagram.com/helkudoingsport/

https://www.pargijooksud.ee

http://www.jooks.ee/et/tallinna-maraton/

http://meieliigume.ee/

http://www.jooksupartner.ee/

No comments:

Post a Comment

"Celebrate endings—for they precede new beginnings."

  Olen pikalt olnud võlgu blogipostituse -   nüüd juhtus nii, et tuleb aasta 2021 kokkuvõte. Ju siis pidi nii minema. Mulle väga meeldib k...